Als ondernemer weet je als geen ander hoe belangrijk het is om continu nieuwe klanten aan te trekken. Om dit te bereiken zorg je voor een mooi verzorgde winkel met een onweerstaanbare etalage. Jouw website en/of webshop ziet er piekfijn en uitnodigend uit. Je hebt je personeel zo opgeleid dat iedere klant met een glimlach de deur uitloopt. En last but not least; je levert een fantastisch product of dienst waar de klant keer op keer voor terugkomt. En toch.. na alle energie die je erin steekt merk je dat het aantal klanten in jouw winkel een plateau bereikt. Hierdoor stagneert de omzet terwijl je graag wilt uitbreiden en investeren in je onderneming. Je ziet minder drukte in de winkelstraat en er is veel leegstand. Hoe kun je dan toch onder de aandacht komen bij potentiële nieuwe klanten zodat het aantal vaste klanten blijft groeien?
Een effectieve manier om dit te doen is door lokaal of regionaal te adverteren. Door te adverteren zorg je voor meer traffic naar jouw onderneming waardoor je omzet verhoogt. Adverteren kan er zelfs voor zorgen dat klanten tijdens hun bezoek aan jouw onderneming meer geld uitgeven. Adverteren hoeft niet moeilijk te zijn maar is vaak wel kostbaar. Daarom is het verstandig om je vooraf goed te oriënteren naar welke manieren het beste bij jouw bedrijfsvoering passen. Zo kun je jouw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk inzetten
Om nieuwe klanten aan te trekken en herhaalbezoeken te stimuleren zijn er diverse strategieën die je kunt inzetten. In deze blog vertellen we hier meer over zodat je zelf aan de slag kunt gaan.
Wie en vooral waar is jouw doelgroep?
Voordat je met adverteren begint is het van belang om te bepalen wie jouw doelgroep is en waar deze doelgroep zich bevindt. Je kunt hiermee beginnen door kritisch kijken naar je huidige klantenkring. Waar komen zij vandaan, welke leeftijd hebben ze, zijn het vooral mannen of vrouwen? Dit is voor sommige sectoren makkelijk te bepalen. Neem bijvoorbeeld een beautysalon; hier bestaat de doelgroep waarschijnlijk voor een groot gedeelte uit vrouwen binnen de regio, boven de 20 jaar die geld te besteden hebben aan hun uiterlijk. Grote kans dat zij ook regelmatig naar de kapper gaan en geld uitgeven aan mode. Wanneer je als beautysalon aan de slag gaat met adverteren is dit dus allemaal waardevolle informatie om rekening mee te houden.
Wanneer je een globaal beeld hebt gevormd van de doelgroep kun je gaan onderzoeken waar deze doelgroep zich bevindt. Is dit voornamelijk online of offline, is dat in dezelfde gemeente of verspreid over diverse regio’s? Probeer te bedenken op welke plekken jij het beste hun aandacht kunt trekken. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een pannenkoekenrestaurant? Denk dan aan de weg bij het dichtstbijzijnde natuurgebied.
Hoewel je op bovenstaande vragen waarschijnlijk geen kant-en-klaar antwoord zal vinden helpt deze oefening wel om een beter beeld te krijgen van jouw huidige klantenkring én dus ook over hoe en waar jij potentiële nieuwe klanten kunt aantrekken.
Wanneer kies je voor regionaal en wanneer voor lokaal adverteren?
Nadat je de doelgroep hebt vastgesteld ga je bepalen in welk verzorgingsgebied je wilt gaan adverteren. De grootte van jouw verzorgingsgebied hangt samen met de branche waarin je werkzaam bent en de grootte van jouw onderneming. Ben jij bijvoorbeeld eigenaar van een meubelwinkel met filialen verspreid over meerdere regio’s in Nederland? Dan is het logisch om te kiezen voor regionaal adverteren. Jouw klanten zijn waarschijnlijk ook bereid om verder te reizen om nieuwe meubels aan te schaffen of inspiratie op te doen. Ze gaan tenslotte meer geld uitgeven en het is een aanschaf die niet wekelijks terugkeert.
Wanneer je eigenaar bent van een bakkerij die zich voornamelijk richt op bewoners in de nabije regio dan is het doeltreffender om jouw advertentiebudget uitsluitend lokaal in te zetten. Zo stimuleer je door middel van adverteren herhaalbezoeken en je bereikt de pas verhuisde consument die nog opzoek is naar nieuwe vaste adresjes. Jouw onderneming bevindt zich dus in de vaste boodschappenroute waar consumenten wekelijks hun geld besteden. Dat is dus ook de plek waar je met jouw advertenties de focus op wilt leggen.
Via welke kanalen kun je regionaal en lokaal adverteren?
Je kunt op veel verschillende manieren aan de slag gaan met adverteren. Welk middel je kiest hangt af van bovenstaande factoren. Ieder medium heeft voor- en nadelen, vaak is het een kwestie van uitproberen en experimenteren voordat je vindt wat het beste werkt voor jouw onderneming.
Adverteren via Social Media
Door regelmatig op sociale media te posten kun je jouw huidige volgers voorzien van informatie en aanbiedingen omtrent jouw onderneming. Dit zorgt voor zichtbaarheid, herkenbaarheid én herhaalbezoeken.
Maar wat je eigenlijk wilt is een hele nieuwe doelgroep aan klanten bereiken. Dat doe je door betaald te adverteren via sociale media. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, YouTube of LinkedIn. Een groot voordeel van adverteren via sociale media is dat je heel specifiek kunt selecteren welke doelgroep je wilt bereiken, zo lokaal of regionaal als je zelf wilt. Daarnaast kun je allerlei kenmerken invullen over jouw doelgroep om deze vervolgens zeer gericht te benaderen. Jouw advertenties worden dus alleen gezien door mensen waar dit relevant voor is.
Wanneer je begint met adverteren is sociale media een goed medium om mee te starten. Je kunt namelijk met een relatief klein budget al aan de slag. Je bepaald van tevoren wat je per dag aan advertentiebudget wilt uitgeven en dit kun je vervolgens naar eigen gelang aanpassen.
Adverteren via huis-aan-huisbladen.
Een huis-aan-huisblad is een gratis krant die veelal wekelijks huis-aan-huis verspreid wordt. In Nederland heeft vrijwel iedere plaats een of meer van deze bladen. Deze krant voorziet vaak van nieuws uit de regio. Adverteren in een huis-aan-huisblad kan effectief zijn omdat je hierdoor bij de lokale bevolking onder de aandacht komt. Houd er wel rekening mee dat veel mensen tegenwoordig een nee/nee-sticker op hun brievenbus hebben en je deze groep dus niet bereikt. Daarnaast zal er ook een groep bij zitten die al bekend is met jouw onderneming. Om op te vallen in een huis-aan-huisblad is het belangrijk om te zorgen voor een opvallende en uitgesproken advertentie. Hiermee verhoog je de attentiewaarde en trek je de aandacht van potentiële nieuwe klanten.
Adverteren via Reclameborden
Je ziet ze vast wel eens langs de weg; opvallende displays aan een lantaarnpaal, veelal met een aantrekkelijke afbeelding en een actie of aanbieding erop. Adverteren door middel van een reclamebord heeft verschillende voor- en nadelen. Een voordeel is dat je bij deze manier van adverteren kunt rekenen op hoge attentiewaarde. Elke keer dat je langsrijdt of loopt wordt je oog naar dat reclamebord getrokken. Daarnaast kun je de plaatsing van het reclamebord slim in jouw voordeel gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een reclamebord voor een pannenkoekenrestaurant dichtbij een populair wandelgebied. Adverteren via reclameborden heeft ook een aantal nadelen. De kosten kunnen al snel hoog oplopen waardoor het moeilijk is om deze manier van adverteren structureel door te voeren in jouw marketingstrategie. Daarnaast kun je, met uitzondering van de locatiebepaling, weinig tot geen invloed uitoefenen op de doelgroep die jouw advertentie gaat zien waardoor deze minder relevant is.
Adverteren via BuurtKadoos
Via BuurtKadoos kun je zowel regionaal als lokaal adverteren. BuurtKadoos is een welkomstgeschenk voor pas verhuisde mensen bestaande uit vouchers met aantrekkelijke aanbiedingen en kortingen van ondernemers uit de buurt. De BuurtKadoos valt op precies het juiste moment op de mat bij pas verhuisde mensen. Zij zijn namelijk druk bezig met het ontdekken van hun nieuwe buurt en opzoek naar nieuwe vaste adresjes. Daarnaast geven mensen die pas verhuisd zijn veel geld uit en staan open voor verandering. Met een aantrekkelijke aanbieding op jouw voucher nodig je hen uit voor een eerste kennismaking met jouw onderneming. Door de branche exclusiviteit in de BuurtKadoos heeft jouw voucher hoge attentiewaarde en hoef je niet te concurreren met advertenties van jouw con-collega’s. Daarnaast is de BuurtKadoos geadresseerde post en heb je dus geen last van nee/nee-stickers. Ben je benieuwd hoe een deelname er voor jou uit kan zien? Wil je meer weten over een deelname aan BuurtKadoos? Download dan hier de brochure:
Ga nu van start met adverteren!
Wanneer je van start gaat met adverteren kan het best even een zoektocht zijn om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw onderneming. Dit is een super leerzaam proces omdat je hierdoor je doelgroep beter leert herkennen en je ontdekt welke boodschap het meest effectief is. Geef dus zeker niet te snel op en wees niet bang om een aantal strategieën tegelijkertijd in te zetten. Wees van tevoren helder en realistisch in je verwachtingen en stel een duidelijk budget op zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Voor je zelf van start gaat kun je onderstaande guide downloaden over retailmarketing. Hierin staan 8 concrete tips waarmee jij aan de slag kunt gaan met retailmarketing.