Lokale ondernemers staan eigenlijk allemaal voor dezelfde vraagstukken. Hoe krijg je zoveel mogelijk traffic naar jouw winkel toe, hoe verhoog je de uitgaven per bezoek en hoe zorg je voor herhaalbezoeken én loyale vaste klanten?
Een voor de hand liggende oplossing voor deze problemen is het inzetten van lokale marketing. Met lokale marketing bereik je consumenten in de buurt van jouw onderneming, en dát wil je. Dit zijn namelijk de mensen die wekelijks of zelfs dagelijks jouw onderneming passeren. Met lokale marketing verleid je als het ware de lokale consument om jouw assortiment of diensten te komen ontdekken. Dit geeft jou de kans om een onvergetelijke eerste indruk te maken die hopelijk resulteert in een aankoop én herhaalbezoeken.
Voordat je van start gaat met lokale marketing is het belangrijk om eerst stil te staan bij de volgende punten, namelijk: doelstelling, boodschap, design, budget en ROI. Voordat we in een volgende blog kennis gaan maken met de diverse strategieën die je kunt inzetten voor lokale marketing gaan we eerst wat dieper in op deze aandachtspunten.
Het doel: wat wil je bereiken met lokale marketing?
Voordat je geld en energie gaat investeren in lokale marketing is het belangrijk om te definiëren waarom je het doet. Wat wil je ermee bereiken? Wil je meer traffic naar je winkel, naamsbekendheid, een hogere besteding per bezoek of bepaalde aanbiedingen onder de aandacht brengen bij de lokale bevolking? Deze doelen vragen allemaal om een andere strategie. Pas als je bepaald hebt wat het doel is kun je gaan nadenken over de boodschap.
De boodschap: wat wil je vertellen?
Als je eenmaal hebt bepaald wat jouw doelstelling is kun je gaan nadenken over de boodschap. Want hoe zorg je ervoor dat je door middel van jouw boodschap deze doelstelling behaald? Je hebt namelijk met iedere vorm van marketing maar heel kort de aandacht van de consument. Het is dus van belang om direct duidelijk te maken wat jouw onderneming te bieden heeft.
Ben je op zoek naar meer traffic of naamsbekendheid? Dan is het allereerst belangrijk te bepalen wie je doelgroep is en hoe je die kunt bereiken. Beschrijf dus jouw ‘droomklanten’ en maak dan een plan. Voor extra traffic is het belangrijk dat je die consument activeert en in beweging brengt. Met een aantrekkelijke aanbieding op jouw bestsellers, of een typisch product dat jij alleen verkoopt kun je die consument activeren en verleiden om naar je toe te komen. Wil je jouw bekendheid vergroten, dan is het belangrijk om te weten wat jou nu zo uniek maakt ten opzichte van de concurrent. Draag die boodschap consequent en regelmatig uit. Pas na deze stappen bepaal je met welke media je die boodschappen gaat verspreiden.
Design: hoe zorg je dat jouw reclame-uiting opvalt?
Het oog wil ook wat! Hierboven hadden we het al over de korte aandachtspanne van de consument. Met een aantrekkelijk en vooral verrassend beeld weet jij de aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Dit is dus één van de punten waar je echt niet op wil bezuinigen.
Zorg ervoor dat de marketinguiting zoveel mogelijk wordt opgemaakt in jouw huisstijl, dit zorgt voor herkenbaarheid in de winkel én online. Kies daarnaast voor aantrekkelijk beeldmateriaal met een hoge resolutie. Heb je geen geschikt beeldmateriaal? Overweeg dan om jouw producten en onderneming eenmalig door een professional te laten fotograferen. Je zult zien dat je deze beelden op talloze manieren kunt inzetten en het de investering écht waard is. Met de inzet van hoogwaardig beeldmateriaal is het voor de consument wederom meteen duidelijk wat hij of zij kan verwachten en dit verlaagt de drempel om daadwerkelijk een bezoek te komen brengen.
Wees niet bang om een element van verrassing toe te voegen in jouw beelduitingen. Met originaliteit trek je de aandacht!
Budget: wat kan en wat wil je uitgeven?
Lokale marketing kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Het is belangrijk om voordat je begint te bepalen wat je hier op maandelijkse basis gemiddeld aan uit wil geven. Continuïteit is bij de inzet van marketing namelijk erg van belang. Wanneer jij elke maand opnieuw gaat bepalen hoeveel budget er overblijft voor marketing is het moeilijk om deze continuïteit te behouden. Stel hierin dus realistische doelen, blijkt het achteraf dat je toch meer te besteden hebt? Dan kun je jouw marketinginzet altijd een extra boost geven maar de basis blijft gegarandeerd.
ROI: wanneer is het een succesvolle investering?
Om te bepalen of jouw lokale marketingstrategie succesvol gaat zijn is het belangrijk om vooraf te bepalen wat ‘succesvol’ voor jou betekent. Wat verwacht je precies van de investering en met welke uitkomst ben je tevreden. Om hierachter te komen kun je gebruik maken van een ROI berekening.
Misschien maak je al regelmatig gebruik van ROI berekeningen of je komt er nu voor het eerst mee in aanraking. Het principe gaat erom dat je bepaald hoe een investering zichzelf terugbetaald. Daarvoor kijken we terug naar het eerste onderdeel, namelijk: de doelstelling. Stel jouw doelstelling is om nieuwe klanten aan te trekken, dan kun je hiervoor de ROI berekenen door te bepalen wat één nieuwe klant ongeveer oplevert. Hieronder een voorbeeld:
Je bent eigenaresse van een kapsalon. Een vaste klant komt gemiddeld eens in de drie maanden voor een knip- en verfbeurt. De klant betaalt hiervoor € 150,-. Dat betekent dat deze klant € 600 per jaar oplevert. Wanneer jij maandelijks € 100 investeert in lokale marketing kom je tot een jaarlijkse investering van € 1200,-. Dat betekent dat je bij minimaal 3 klanten je investering binnen een jaar hebt terug verdiend. Daarnaast blijven deze tevreden klanten hoogstwaarschijnlijk lang na dat jaar nog jouw kapsalon bezoeken gezien de gemiddelde Nederlander ongeveer elke tien jaar verhuist, en dus 10 jaar jouw klant is.”.
En nu echt aan de slag.
Wanneer je bovenstaande punten duidelijk in kaart hebt gebracht ben je al een heel eind op weg om jouw lokale marketingstrategie te bepalen. Nu is het een kwestie van uitvinden welke kanalen jij het beste kunt inzetten om jouw doelstelling te behalen. In onze volgende blog zullen wij hier verder over uitbreiden en concrete voorbeelden geven voor het inzetten van lokale marketing. Lees in de tussentijd onze guide over retailmarketing, hierin vind je 8 concrete tips waarop jij aan de slag kunt gaan met retailmarketing.