Zeven op de tien Nederlanders (69%) winkelen vaker bij lokale ondernemers dan een jaar eerder. Dat blijkt uit onderzoek van creditcardbedrijf Mastercard. Dit is vergelijkbaar met de rest van Europa. Drie op de vier Europeanen (74%) doet vaker bewust lokaal boodschappen.
Verder toont het onderzoek aan dat bijna vier op de tien Nederlanders (39%) bewust naar de lokale ondernemer gaat om de lokale gemeenschap overeind te houden. Bijna een kwart (23%) geeft aan dat dit komt door een versterkte relatie met lokale winkeliers. Daarnaast koopt drie op de vier Nederlanders (75%) het liefst bij een winkelier die ze kennen en vertrouwt 23% op een aanbeveling uit de omgeving.
Meer dan driekwart (76%) zegt sinds het begin van het coronavirus meer sympathie te hebben voor de buurt en buurtwinkels. Gemak (41%), rijen voor grote supermarkten (26%) en de reisbeperkingen (20%) spelen een belangrijke rol bij het herontdekken van buurtwinkels.
Uit het onderzoek van Mastercard blijkt ook dat o.a. bakkerijen, cafés, scholen, parken en sportclubs de meest populaire locaties om bewust lokaal te zijn binnen een gemeenschap. Top tien meest populaire buurtlocaties in Nederland:
- Scholen
- Cafés
- Bakkerijen
- Sportclubs
- Parken
- Bibliotheken
- (Stads)centrums
- Kerken
- Groentewinkels
- Postkantoren
“Kleine ondernemingen vormen de ruggengraat van de economie. Terwijl mensen weer onderling in contact komen met de lokale gemeenschap, herontdekken ze het enorme aantal kleine en diverse bedrijven in de buurt”, aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland.
“We moedigen iedereen aan om samen met ons lokale ondernemingen te steunen en lokaal te winkelen. Het herstel van de economie begint bij de lokale ondernemer en gemeenschappen spelen daarom een grote rol in terugkeer naar groei.”